Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛غلامرضا الماسی مدیر گروه فیلم وسریال شبکه پنج درجلسه نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی«سارق روح» در ابتدا درباره روند ساخت سریال «سارق روح» گفت:فرآیند تولید و تصویب یک طرح دارای مسیر مشخصی است و بعد از کارشناسی طرح و فیلمنامه، کار تولید آن شروع می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه درباره تولید سریال سارق روح یک تفاوت کاملا ملموس حس می شود و آن فاکتور پژوهش بود، گفت: تمام تلاش عوامل تولید،کاری با استانداردهای بالا بود و موفقیت این اثر بیشتر ناشی از تمرکز پژوهش علمی بود بطوریکه نویسندگان آن بیش از یکسال و نیم روی نگارش فیلمنامه کار کردند.

ابوالفضل صفری تهیه کننده سریال «سارق روح» در خصوص روند تولید این مجموعه گفت: پیش تولید این مجموعه با موضوع فرقه های انحرافی است و تا حالا مجموعه ای درباره آن ساخته نشده بود ،کارپژوهشی این کار را دکتر اصفهانی انجام داده بودند. این سریال کاری دانشگاهی و پژوهشی است که فیلمبرداری آن در بیش از 164 لوکیشن انجام شد و بالغ بر 100 بازیگر دراین کار حضور داشتند.
 حسین شاکری عضو انجمن منتقدان سینما و تئاتر، در باره این مجموعه گفت:سریال «سارق روح» را باید در قالب یک مجموعه کل مورد بررسی قرار داد.

وی افزود:من این مجموعه را به صورت اتفاقی دیدم و بعد از دیدن قسمت اول آن به تمامی دوستان خود پیغام دادم که این مجموعه را حتما ببینند.

شاکری گفت:سریال دارای فیلم نامه منسجم تصویر برداری ،صدا برداری و تدوین عالی است،نکته مثبت این مجموعه نگاه درونی آن بود و به دنبال آسیبها و دشمنان بیرونی نیست ،آسیب های اجتماعی،تنهایی،بی اعتمادی و پاسخ به چرایی جذب یک نفر به یک فرقه را مورد برسی قرار می دهد.

این منتقد تصریح کرد: این سریال به ما هشدار می دهد که حواسمان به اطراف خودمان باشد و مهم تر از آن نگاهمان را به خانواده و فرزندانمان معطوف می کند تا برای آنها وقت بگذاریم.

احمد معظمی کارگردان سریال «سارق روح» ضمن اشاره به سخت و پیچیده بودنداستان این سریال گفت:سارق روح دارای موضوعی خاص است که تاکنون در باره آن مجموعه ای ساخته نشده بود.

وی اظهار داشت: دکوپاژ و فضا سازی های که باید در این کار انجام می شد ازجمله سختی های این کار بود و از ابتدا شروع کار تمام تلاشمان این بود که از بهترین عوامل برای تولید این مجموعه استفاده کنیم.

کارگردان «سارق روح» این سریال را یک کار پلیسی ندانست و گفت:ما در این مجموعه سعی کردیم به دنبال یک کار اکشن نباشیم.«سارق روح»در کنار صحنه های مهیجی که داشت کاری فرهنگی و اجتماعی بود وموفقیت این مجموعه مرهون حمایت مدیران شبکه پنج و تهیه کننده این مجموعه بود.

 ایرج نوذری بازیگر سریال در ادامه ، این مجموعه را کاملا اجتماعی و درراستای بررسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود :این سریال از کارهای خوبی است که در حوزه سریال سازی انجام شده و دارای تمامی فاکتورهای موفق یک اثر است و حتی این سریال قابلیت عرضه در سطح جهانی را دارد.

نگین معتضدی بازیگر این مجموعه در باره وفاداری به متن فیلم نامه گفت: در برخی از سریالها وقتی تاکید می شود مطابق متن بازی و یا جملات را ادا کنم حس می کنم خیلی محدود شده ام اما در این مجموعه به دلیل اعتمادی که به عوامل تولید کار داشتم می دانستم که قطعا کار به درست ترین شکل در حال انجام است.

در ادامه تهیه کننده «سارق روح» در باره ساخت فصل دوم این مجموعه گفت:ساخت فصل دوم با موضوع اعتیاد و پرداختن به باندهای مواد مخدر و آسیبهایاجتماعی در مرحله پیش تولید است.

گفتنی است؛غلامرضا الماسی«مدیر گروه فیلم وسریال شبکه پنج»،احمد معظمی«کارگردان»، ابوالفضل صفری «تهیه کننده» ، علیرام نورایی،ایرجنوذری و نگین معتضدی «بازیگران» این سریال، عصر روز گذشته در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صدا و سیما برنامه تلویزیونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۱۴۷۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: سیمین دانشور نویسنده و مترجم ایرانی ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ در شیراز زاده شد. او سومین فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت بود. دوره ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه انگلیسی‌زبان مهرآیین گذراند.

در سال ۱۳۱۶ اولین مقاله‌اش را با نام «زمستان بی‌شباهت به زندگی ما نیست» در نشریه‌ای محلی چاپ کرد. در سال ۱۳۱۷ به تهران آمد و مدتی در شبانه‌روزی آمریکایی تهران ساکن شد و آموزش زبان انگلیسی را پی گرفت. بعد در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد.

در سال ۱۳۲۰ به‌عنوان معاون اداره تبلیغات خارجی در رادیو تهران استخدام شد. علی‌اکبر کسمایی و احمد شاملو از همکاران او در رادیو بودند. سیمین دو سال بعد، یعنی در سال ۱۳۲۲ از کار رادیو کناره‌گیری کرد و در روزنامه ایران مشغول به کار شد. از این زمان به بعد، او با نام مستعار «شیرازی بی‌نام» برای نشریات مختلف مقاله نوشت و ترجمه کرد.

در ۱۳۲۷، اولین کتاب خود را با نام «آتش خاموش» نوشت. این اثر نخستین مجموعه داستانی بود که به قلم زنی ایرانی چاپ شد. داستان‌های این مجموعه با نقدهای منفی بسیاری مواجه شد. در ۱۳۲۸ با مدرک دکترای ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و یک سال بعد با جلال آل‌احمد، نویسنده و مبارز اجتماعی مطرح آن سال‌ها ازدواج کرد. این ازدواج تا مرگ نابه‌هنگام آل احمد در سال ۱۳۴۸، به‌مدت ۲۰ سال دوام داشت.

همزمان با سالروز تولد سیمین دانشور در گزارشی به مرور زندگی این نویسنده پرداختیم که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

تحصیل در آمریکا

دانشور در شهریور ۱۳۳۱ با دریافت بورس تحصیلی از مؤسسه فولبرایت به دانشگاه استنفورد آمریکا رفت و در رشته زیبایی‌شناسی تحصیل کرد. در این سفر نامه‌هایی که بین او و جلال رد و بدل شد که بعدها در کتابی به نام «نامه‌های سیمین دانشور و جلال آل‌احمد» توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد. در مدت تحصیل در آمریکا «باغ آلبالو»، دشمنان چخوف»، «بئاتریس آرتور شنیتسلر» و «رمز موفق زیستن» دیل کارنگی را هم ترجمه و منتشر کرد.

بازگشت به ایران و ادامه کار نویسندگی

دانشور در سال ۱۳۳۴ به ایران بازگشت و در هنرستان هنرهای زیبای دختران و پسران مشغول تدریس شد. سپس مدیریت مجله نقش و نگار را پذیرفت و «کمدی انسانی» سارویان و «داغ ننگ» ناتانیل هاتورن را ترجمه کرد.

در ۱۳۳۷ کتاب «همراه آفتاب» نوشته هارولد کورلندر را ترجمه و منتشر کرد. تا اینکه در سال ۱۳۳۸ به‌عنوان دانشیار کلنل علینقی وزیری در رشته باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران مشغول به کار شد. کار تدریس او در دانشگاه تهران تا بیست سال بعد، یعنی سال ۱۳۵۸ که از دانشگاه تهران بازنشسته شد، ادامه پیدا کرد. این‌داستان‌نویس سال ۱۳۴۰، دومین مجموعه داستان خود با نام «شهری چون بهشت» را منتشر کرد. دانشور، همراهِ همسرش جلال آل‌احمد، عضو کانون نویسندگان ایران بود. و در نخستین انتخابات، فروردین ۱۳۴۷ به‌عنوان رئیس کانون نویسندگان ایران برگزیده شد. در تیر ۱۳۴۸ رمان «سووشون» را منتشر کرد که مشهورترین رمان او است و تا به حال به هفده زبان ترجمه شده‌است. بسیاری از منتقدان این اثر را یکی از ماندگارترین آثار ادبی فارسی می‌دانند. دو ماه بعد از انتشار «سووشون»، در ۱۸ شهریور ۱۳۴۸، جلال آل‌احمد درگذشت.

دانشور سال ۱۳۵۱ کتاب «چهل طوطی» را منتشر کرد. این کتاب ترجمه‌ای است از مجموعه‌ای از حکایت‌های هندی که لین یوتانک، نویسنده چینی، در کتابی به نام The Wisdom of Indiaجمع‌آوری کرده‌است. این کتاب که تنها همکاری آل‌احمد و دانشور به حساب می‌آید که توسط انتشارات موج به چاپ رسید. او سال ۱۳۶۱ کتابی را به نام «غروب جلال» را منتشر کرد. این کتاب از دو بخش تشکیل شده‌است: بخش اول کتاب، با نام «شوهرم جلال» در سال ۱۳۴۱ و در زمان حیات آل‌احمد نوشته شده‌است. دانشور این کتاب را با وصف آل‌احمدِ نویسنده آغاز می‌کند، افکار و ویژگی‌های اخلاقی او را از منظر خود توصیف می‌کند و به جنبه‌های فردی، اجتماعی و سیاسی زندگی او می‌پردازد. بخش دوم کتاب، تقریباً بیست و یک سال بعد نوشته شده‌است. در این بخش، دانشور خاطره روز درگذشت آل‌احمد را روایت می‌کند. نام کتاب، از همین بخش دوم گرفته شده‌است.

با فرارسیدن سال ۱۳۷۲، اولین کتاب از سه‌گانه سیمین دانشور، به نام «جزیره سرگردانی» منتشر شد که به دغدغه‌های روشنفکران ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ می‌پرداخت. در ۱۳۷۶ مجموعه داستان «از پرنده‌های مهاجر بپرس» با همکاری نشر نو و نشر کانون چاپ شد. در سال ۱۳۷۸ یادنامه جلال آل‌احمد توسط علی دهباشی منتشر شد که گفت‌وگویی مفصل با دانشور را شامل می‌شد. جلد دوم تریلوژی دانشور، «ساربان سرگردان»، در سال ۱۳۸۰ را چاپ کرد.

دانشور در گفت‌وگو با ناصر حریری گفته‌ او و جلال آل‌احمد هر چه می‌نوشتند، به هم نشان می‌دادند اما او هرگز اجازه نمی‌داده جلال در نوشته‌هایش دست ببرد. همچنین هیچ‌گاه از نثر آل‌احمد که دست‌کم سه دهه یکه‌تاز میدان نویسندگی بود، تأثیر نپذیرفت و زندگی مشترک در شیوه نگارش او اثر نگذاشت و استقلال خود را حفظ کرد.

درگذشت

سیمین دانشور در ۳۰ تیر ۱۳۸۶ به‌علت مشکلات حاد تنفسی در بیمارستان پارس تهران بستری شد. با بستری شدن او شایع شد که وی درگذشته‌است اما این خبر تکذیب شد. او در ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ با تشخیص تیم پزشکی از بیمارستان پارس مرخص شد. دانشور پس از یک دوره بیماری آنفولانزا، عصر روز ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ برابر در ۹۰ سالگی در خانه‌اش در تهران درگذشت. قبر سیمین دانشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا است.

الهام قاسمی

کد خبر 6089822 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • «رخنه» توان علمی و دفاعی کشور در صنعت هوافضا را به رخ می‌کشد
  • انعکاس چهره معلم در قاب جادو
  • جدیدترین شماره فیلم‌نگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» کریستوفر نولان در شماره جدید فیلم نگار
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • سیناپس «آپاراتچی» و «آسمان غرب» و فیلمنامه «یادآوری» در فیلم‌نگار
  • درخشش چهره محبوب فوتبال یکسال‌ بعد از خانه‌نشینی | تیم ناکام، پرتشنج و هرج و مرج زده در کوتاه‌ترین زمان احیا شد
  • «غریبه» سریالی درباره نخبه داروسازی به زودی روی آنتن می‌رود
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود