گفتوگو با احمد معظمی، کارگردان سریال سارق روح
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۴۰۹۶۰۸
احمد معظمی جزو کارگردانان جوان و فعال است که بیش از ۱۰۰ و اندی از مجموعه اپیزودیک «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را ساخته است. همچنین ساخت تله فیلم و مجموعههایی همچون جاده چالوس، سایبر، دو روی سکه، ساعت به وقت صفر، مهره سوخته، خانه پدر کجاست و … را در کارنامه دارد. او از چند ماه پیش مجموعه «سارق روح» را روی آنتن شبکه پنج دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معظمی در آخرین اثر تلویزیونی اش دست روی یک موضوع خاص و چالش برانگیز گذاشته و آن هم پرداختن به موضوع عرفانهای کاذب است. در واقع این کار او حرکت روی لبه پرتگاه بود، اما توانست به خوبی از این مسیر پر فراز و نشیب عبور کند و یک مجموعهای خوش ساخت و دیدنی را برای مخاطبان تلویزیون آماده کند. در واقع شبکه پنج سیما با هدف شفاف سازی درباره عرفانهای کاذب و گروههای شیطان پرستی در قالب یک مجموعه جذاب به این موضوع پرداخته و به لحاظ سوژه یکی از متفاوت ترین سریالهای در حال حاضر تلویزیون است. این مجموعه که روزهای جمعه روی آنتن شبکه پنج میرود، هر روز از شبکه سه سیما هم بازپخش میشود. ضمن اینکه احمد معظمی تلاش کرده تا قاببندیهای متفاوتی را برای این سریال انتخاب کند تا به تعلیق قصه کمک بیشتری کرده و آن را برای مخاطب تلویزیون جذابتر کند. نویسندگان سریال هم با بهره بردن از گونه معمایی تلاش کردند به این موضوع که جزو آسیبهای اجتماعی است به شکل واقعی بپردازند تا صرفاً یک مجموعه سرگرمکننده نباشد و به خانوادهها هشدار بدهند که چگونه مراقب جوانان شان باشند تا در دام عرفانهای کاذب و گروههای شیطانی قرار نگیرند. به همین بهانه با احمد معظمی درباره مجموعه سارق روح به گفتوگو نشستیم.
برای شروع درباره شکلگیری طرح این مجموعه توضیح بدهید که چطور تصمیم گرفتید به فرقه های انحرافی بپردازید؟ البته تا به امروز در قالب مستند و میزگرد به این موضوع پرداخت شده بود، اما نه در قالب یک مجموعه تلویزیونی.
طرح این سریال را دکتر مرتضی اصفهانی نوشت و همراه هومان فاضل تحقیقات گستردهای انجام دادند که نزدیک به دو تا سه سال طول کشید و بعد از جمع آوری تحقیقات، فیلمنامه به نگارش در آمد. وقتی پیشنهاد کارگردانی این اثر به من داده شد، آنچه مرا برای کار وسوسه کرد، موضوع سریال بود. به هر حال یک موضوع چالش برانگیز و جذاب دستمایه کار بود و این یعنی، حرکت روی لبه پرتگاه. در واقع همین موارد به جذابیتهای کار اضافه کرد و من هم ترغیب شدم کارگردانی را با جان و دل بپذیرم. ضمن اینکه همانطور که خودتان اشاره کردید این موضوع در قالب ساختارهای مختلف غیرنمایشی پرداخت شده بود، اما نه در قالب یک مجموعه تلویزیونی. علاوه بر آن هدف از ساخت سارق روح، یک مجموعه سرگرمکننده نبود، بلکه قرار بود پیامهایی با اهمیتی را از طریق این مجموعه به مخاطب منتقل کنیم. معتقدم وقتی یک اثر پیامی برای مخاطب دارد، حتماً میتواند اثرگذار باشد. خوشبختانه توانستیم به اهدافمان برسیم.
خودتان قبل از کارگردانی این مجموعه تحقیقاتی درباره عرفانهای کاذب انجام دادید تا به قول معروف سوار بر کار باشید؟
قبل از ساخت این مجموعه انگیزهای برای مطالعه درباره این موضوع نداشتم، اما وقتی قرار شد چنین اثری را بسازم، شخصاً مطالعه کردم تا بیشتر به کار اشراف داشته باشم.
آیا در طول ساخت مجموعه که ذهن تان درگیر موضوع بود، آیا تغییراتی در فیلمنامه اعمال کردید؟
هر چه به ذهنم میرسید حتماً با نویسنده طرح میکردم. از سوی دیگر قبل از نگارش سریال تحقیق و پژوهش گستردهای صورت گرفته بود و دکتر اصفهانی چندین جلسه سه تا چهار ساعته با من و دیگر بازیگران سریال داشتند تا موضوع کاملاً برایمان روشن شود و با ذهن روشن و آگاه کار کنیم و بازیگران هم بیشتر با نقشهایشان عجین شود.
شنیدهایم قبل از اینکه کارگردانی سریال به شما سپرده شود، مهدی فخیمزاده و حتی برادرتان هم جزو نامزدهای کارگردانی بودند؟
اطلاعی ندارم برادرم هم جزو نامزدهای کارگردانی بوده یا نه، اما آقای فخیمزاده را میدانم. این تصمیم آقای ابوالفضل صفری تهیهکننده و دکتر اصفهانی بود که مرا برای کارگردانی انتخاب کردند. آنها کارهای مرا دیده و به این نتیجه رسیدند که مرا برای کارگردانی انتخاب کنند.
گونه کارهای شما در کارگردانی تا قبل از سارق روح ملودرام بود، خودتان احساس نگرانی نداشتید که با کارگردانی یک اثر چالش برانگیز و معمایی روی لبه پرتگاه حرکت میکنید؟
من همیشه اهل ریسک هستم و فراری از قصههای نخنما و کلیشه ای. موضوع این سریال آنقدر جذاب بود که خودم را درگیر کار کنم. از سوی دیگر علاقهمندم قصههایی را کار کنم که کمتر کار شده و برای مخاطب هم تماشایی باشد و با آن ارتباط برقرار کنند.
خودتان هم با موضوع ارتباط برقرار کرده بودید؟
بله بشدت موضوع را دوست دارم، چون کار نشده بود. خوشبختانه تا به امروز هم بازخوردهای خوبی از مخاطبان گرفتیم. البته این مجموعه بهصورت هفتگی از شبکه پنج پخش میشود، اما هر روز بازپخش آن از شبکه سه روی آنتن میرود. برای اولینبار یک قصه متفاوت کار شده و پیامهای روشنی هم برای خانوادهها دارد تا مراقب جوانان باشند.
هر چند قسمت تعدادی بازیگر مهمان به مجموعه اضافه میشود و با توجه به اینکه قبلاً هم ساخت مجموعههای اپیزودیک را داشتید، آیا به این ساختار علاقهمندید؟
نمیتوان گفت که سارق روح یک سریال اپیزودیک است، بلکه با حضور بازیگران مهمان داستانهای مختلفی را پیگیری میکنیم.
برایم فرقی نمیکند که یک اثر اپیزودیک باشد یا قصه پیوسته تا کارگردانی آن را بپذیرم، بلکه دلم میخواهد کار محتوای درست داشته باشد. این مجموعه ۷۵ بازیگر اصلی دارد و بسیار هم پر هزینه بود. این طور نبود که ما در دو یا سه لوکیشن باشیم. تهیهکننده سریال واقعاً سنگ تمام گذاشت و امکانات مناسب و استاندارد فراهم کرد تا خروجی کار قابل قبول باشد. ما تلاش کردیم با این سریال متفاوت تغییری در ذائقه مخاطب ایجاد کنیم.
به همین دلیل از قاب بندیهای معمولی هم استفاده نکردید؟
بله، چون چنین قصهای یک ساختار متفاوت هم میطلبید. خود فیلمنامه ساختار را تعریف میکرد. سریال سارق روح یک اثر ساده آپارتمانی نبود که سرصحنه دکوپاژ آن چیده شود. من قبل از کار به همه زوایای کار فکر کرده بودم. مرتضی متولی مدیر تولید زحمت زیادی کشید و لوکیشنها قبل از شروع کار بازبینی شده بود. البته میتوانم به مخاطب نوید بدهم که در حال حاضر هم مشغول کارگردانی یک سریال عجیب و غریب هستم و برای پخش این سریال لحظه شماری میکنم و میتوانم به جرات بگویم اثر متفاوتی است.
چطور شد برای نقش نادر به انتخاب دانیال حکیمی رسیدید؟ گزینه دیگری نداشتید؟
دانیال حکیمی گزینه اول ما بود. البته گزینههای دیگری هم داشتیم، اما با توجه به جنس صدا و فیزیک، آقای حکیمی بهترین گزینه برای این نقش بود و فوق العاده بازی کرد. واقعاً انرژی زیادی برای این کار گذاشت.
در این مجموعه به جزئیات زندگی شخصیتهای قصه خیلی توجه کردید. از ابتدا بود یا در حین کار به این نتیجه رسیدید؟
بخشی در کار بود. البته خودم این روحیه را دارم که به جزئیات بپردازم و برایم خیلی مهم است. اتفاقاً باعث میشود قصه برای مخاطب واقعی تر باشد. همه اعضای گروه هوشمندانه برخورد کردند و زحمت کشیدند تا یک قصه نو بسازیم.
شما در صحبتهایتان اشاره کردید که علاقهمند بودید برای مخاطب ذائقهسازی کنید. آیا با مجموعه سارق روح این اتفاق افتاده است؟
ما تلاش خودمان را کردیم. قضاوت به عهده مخاطبان است.
به نظرتان پخش هفتگی به این مجموعه لطمه نزده و باعث نمیشود مخاطب خط قصه را گم کند؟
چون در حال ساخت مجموعه بودیم، مجبور شدیم پخش هفتگی باشد. ولی خوشبختانه بازتاب مردم خوب است و مدیران هم دوست دارند. به همین دلیل هر روز از شبکه سه بازپخش میشود.
احمد معظمی متولد ۱۳۵۹ در تهران است.
فاطمه عودباشی / جام جم آنلاین
منبع: ساتین
کلیدواژه: کارگردان ایرانی مصاحبه هنرمندان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۴۰۹۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گزارشی از سریالهای در حال ساخت نمایش خانگی/ کدام کارگردانان این روزها مشغول کارند؟
این روزها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریالهایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند .سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.
در این بین ساخت سریالهای «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسینپور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آنها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.
«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیتهای اصلی
سریال «زخم کاری» این روزها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و بهزودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار میگیرد. به گفتهی این کارگردان همه شخصیتهای اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.
با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر میرسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایهوار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقادهای زیادی به همراه داشت.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.
اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامههای ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.
انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسورها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفهای در انتشار را موجب شد.
پس از پایان فصل نخست، گمانهزنیها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیهکنندگی محمدرضا تختکشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشههای جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.
با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش میشود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.
«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟
سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روزها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.
حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.
از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی میکند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاریاش با حسن فتحی را تجربه میکند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.
«بیعاطفه» کمال تبریزی در دست تولید
کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روزها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.
این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیهکنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش میپردازند.
مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب میشود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.
«پوکر» رضا دادویی
سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیهکنندگی مجید مولایی در دست تولید است.
به گفتهی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحلهی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شدهاند.
رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.
آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»
سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زینالعابدین بهزودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.
آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیهکننده «در انتهای شب» هستند.
ساخت این مینیسریال ۹ قسمتی به پایان رسیده اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.
آیدا پناهنده پیش از این فیلمهای «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.
منبع: خبرگزاری ایسنا