«سارقان روح» به فرقههای انحرافی میپردازد
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۳۸۲۲۱۶
هومان فاضل نویسنده سریال «سارق روح» به کارگردانی احمد معظمی که جمعه ها ساعت ۱۹ از شبکه پنج سیما روی آنتن می رود با اشاره به تحقیقات خود برای این سریال گفت: من همیشه قبل از هر فیلمنامه ای که می نویسم تحقیقات فراوانی انجام می دهم که به اقتضای قصه گاهی درباره موضوع و گاهی درباره شخصیت ها صورت می گیرد و می شود گفت تحقیق آن بخشی از کار است که دیده نمی شود اما حضورش همیشه در کار مؤثر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: درباره «سارق روح» هم همین طور بود، طرح ابتدایی سریال از من نبود بلکه به مرتضی اصفهانی تعلق داشت و من قبل از اینکه بخواهم نوشتن را شروع کنم تحقیقی درباره موضوع کردم که یک بخشی از آن تحقیق کتابخانه ای بود و بخشی از آن هم جلسات متعدد با اصفهانی بود که مشاور امنیتی سریال هم هست.
این نویسنده درباره طراحی شخصیت های پلیس و نیروهای امنیتی در این سریال و اینکه چقدر نسبت به کلیشه ها و شخصیت های صرفا مثبت متفاوت عمل کرده است، بیان کرد: پرداختن به این قصه ها حساسیت های خودش را دارد و ما با توجه به ضوابط اجتماعی که در کشورمان وجود دارد با محدودیت هایی برای شخصیت پردازی ماموران امنیتی و ماموران پلیس مواجه می شویم. من این تجربه را در نگارش فیلمنامه سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج هم داشتم ولی آنجا من علاوه بر زندگی کاری به زندگی خصوصی شخصیت ها هم پرداختم و این محدودیت آنجا هم وجود داشت اما درنهایت تا حدی توانستم ماموران را خاکستری نشان دهم.
وی ادامه داد: ما در «سارق روح» وارد هیچ حوزه ای از زندگی خصوصی شخصیت ها نمی شویم البته وقتی وارد ادبیات جاسوسی و امنیتی می شوید عموما نویسنده خیلی وارد زندگی خصوصی ماموران امنیتی نمی شود. قرار است دانش اندکی درباره رفتار و کردار این شخصیت ها داشته باشیم اما خیلی به آن رسوخ نمی کنیم چراکه توازن بین زندگی شخصی و کاری آنها در درام به هم می ریزد و بیننده گیج می شود و نمی داند به کدام ارجحیت بدهد.
فاضل با تاکید بر اینکه قصه «سارق روح» بسیار بکر و نو است، اظهار کرد: موضوع فصل اول سریال «سارق روح» امنیت خانواده است و بعد به تدریج وارد مساله فرقه های انحرافی می شویم که تقریبا می توانم بگویم که در سینما و تلویزیون تا الان به آن نپرداخته ایم.
وی با اشاره به اهمیت موضوع شناخت عرفان های کاذب یادآور شد: من برای این فیلمنامه علاوه بر مشورت با آقای اصفهانی تعداد زیادی کتاب هم مطالعه کردم، فیلم های مستند زیادی درباره این فرقه های انحرافی دیدم و سعی کردیم در این سریال به این نکته بپردازیم که رهبران فرقه ها چطور افراد را به خود جذب کردند.
این نویسنده سریال های تلویزیونی تاکید کرد: متاسفانه هنوز نویسنده های ما به اهمیت موضوع فرقه های انحرافی پی نبرده اند درحالی که در هالیوود فیلم های زیادی درباره این موضوع وجود دارد و آموزش هایی به خانواده ها داده می شود. تقریبا می توان گفت که «سارق روح» اولین کار تصویری است که به این موضوع می پردازد و به همین دلیل طبیعتا ممکن است این تحقیقات کامل نباشد و نقصان هایی داشته باشد.
وی در پایان عنوان کرد: تحقیقات ما در این حوزه با مطالعات و مشاهدات زیادی همراه بود و اطلاعاتی از پرونده های واقعی هم داشتیم بنابراین فصل اول ترکیبی از این موضوعات واقعی با آگاهی های ما بود تا بتوانیم به درامی جذاب برسیم.
«سارق روح» پیش از این «شبکه» نام داشت.
منبع: افکارنيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۳۸۲۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایشهای طنز رادیو
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اجرای نمایشهای طنز یکی از بخشهای مراسم آغازین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک بود.
آقای حمید پارسا، نویسنده و بازیگر رادیو با حضور در استودیوی شبکه خبر گفت: من و آقای عضد در اسفند ماه سال گذشته نمایش کوتاهی را به مناسبت سالگرد تاسیس رادیو جوان اجرا کردیم که با استقبال ویژه مخاطبان و مسئولانی که در آن مراسم حضور داشتند؛ مواجه شد که در افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک از ما درخواست کردند که دوباره آن نمایش را اجرا کنیم، با توجه به مهمانهای آن مراسم مدل کار و شوخیها را تغییر دادیم و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کار را تغییر دادیم که مجدد در آن مراسم با استقبال مدیران و مخاطبان روبرو شد.
وی ادامه داد: نوشتن بسیار سختتر از اجرا کردن است، چوت پایه اولیه کار با نویسنده است و اگر کار خوب از کار در نیاید، نویسنده را مقصرمی دانند و مثلا نمیگویند بازیگرها به درستی کار نکردند ویا کارگردان خوب کارگردانی نکرده و همه آن را به متن تعمیم میدهند، متن اگر خوب باشد کار خوب پیش میرود (نویسندگی عرق ریزان مغز است) و نویسنده همیشه نمیتواند بلافاصله بنویسد و به این شکل نیست که بتوان در لحظه نوشت و همین طور باید بگویم که نوشتن طنز هم به مراتب سختتر است، چون در طنز باید نویسنده کاری کند که مخاطبان بخندند.
پارسا افزود: بازیگری طنز هم سخت است، من سعی میکنم که تیپ نگیرم، چون من خودم را بازی میکنم و همین طور بازیگری طنز هم سختتر است از بازی جدی، چون در طنز باز شما باید بتوانید لبخند و خنده را بر لبان مخاطبان بیاورید، یک نکته دیگری که باید بگویم این است که من فقط متنی که خودم نوشته باشم اجرا میکنم، چون کار باید از جنس ما باشد و از شوخیهای خودمان فقط استفاده کنیم و همین طور بهتر است که بازیگر خودش نویسنده باشد یا شم نویسندگی داشته باشد.
وی ادامه داد: من و آقای امیر عضد خیلی سال است که با هم کار میکنیم و در برنامههای مختلف رادیویی با هم کار کردیم، تهیه کنندهها متوجه شدند که ما میتوانیم به عنوان یک زوج کارهای طنز انجام دهیم و الان چند سالی است که با هم کار میکنیم و یک تیم هستیم.
این نویسنده و بازیگر طنز رادیو در خصوص طنز و هجو گفت: هجو هم نیاز است، ولی متنی از حالت هجو در میآید که هدفی پشت آن باشد و یک تلنگری به جایی بزند، کلا طنز شکلی از شوخ طبعی است و یک مفهومی در درون خودش دارد و کار طنز نویس اصلاح نیست بلکه قصدش اصلاح است.
وی ادامه داد: من برای نوشتن بسیار مطالعه میکنم و علاوه بر کتاب روزنامه هم خیلی مطالعه میکنم و از دل آنها سوژه در میآورم و باید بگویم که روزنامه خیلی بیشتر از کتاب به کار ما کمک میکند.
پارسا در پایان گفت: دوران رادیو نگذشته و تازه شروع شده، رادیو همچنان رسانه گرم است و مردم اغلب صبحها که به سر کار میروند و بعد ازظهرها که از سر کار برمی گردند، اغلب به رادیو گوش میدهند و برنامههای رادیو همچنان طرفداران خودش را دارد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی